Přední umístění ve vyhledavačích: modla nebo lze jednoduše koupit?

OK, chceš být vidět. Chceš, aby zákazníci rychle našli Tebe, raději než konkurenci. Každou chvíli Tě někdo hledá na internetu – ve vyhledávačích (Seznam.cz, Google..). I člověk žijící na stromě, dával přednost tomu, co je blíž po ruce. Rovněž tak my ostatní využíváme výsledky internetového hledání, které jsou nahoře, na prvních stranách.

Zní to samozřejmě. Statistiky a různé průzkumy tento primitivní postřeh samozřejmě potvrzují. Zbývá jediné – využít to pro vlastní úspěch.. správným způsobem!

Vybudování přirozených předních pozic ve vyhledávačích lze přirovnat k běhu na dlouhou trať – k maratonu; zatímco placenou PPC inzerci (Pay Per Clik = Platba Za Kliknutí na inzerát, např. Seznam Sklik, Google Adwords a podobně) můžeme nazvat super sprintem.

Jaký styl je nejlepší právě pro tebe? Mám pro Tebe nápovědu, která Ti pomůže ujasnit priority jak se dostat „nahoru“, kde tě zákazníci hledají.. a zvyšovat návštěvnost svých www stránek.

Přední umístění

Objev místa kde budeš nejvíc vidět

Díky vyhledávačům vzniká (nebo nevzniká) přirozená návštěvnost Tvých stránek. Je to zdarma a může Tě najít i hodně lidí. OK, protože úspěšné obsazení předních pozic ve vyhledávání, má stále větší dopad na většinu podnikatelů, firem i na Tebe. Na to pamatuj. Jak jsem už psal.. WWW stránky, které chybí na předních stranách ve vyhledávání na relevantní klíčová slova, přicházejí o velké množství návštěvníků (potenciálně zákazníků).

Jak už víš, přední umístění na Google a Seznamu se dá koupit formou PPC  inzerce. Otázka zní: jak moc se PPC inzerce na rozdíl od přirozeného umístění ve vyhledávačích vyplatí právě tobě?

Co znamená „organické vyhledávání“

Jakmile napíšeš do vyhledávacího pole (na Google, Seznam, Yahoo…) klíčová slova, podle kterých hledáš informace… vyskočí Ti výsledky v hlavní části, těm se říká PŘIROZENÉ a v pravé části výsledky PLACENÉ tedy inzerce. Placené výsledky se občas zobrazují také nad a pod přirozenými výsledky v hlavní části.

Které výsledky jsou výkonnější?

Výhodou přirozených výsledků je jejich dlouhodobost. Jakmile publikuješ originální obsah, dříve nebo později se někde ve výsledcích na patřičná klíčová slova zakotvíš. Záleží samozřejmě na vlivu konkurence, hledanosti a mnoha dalších faktorech. Naproti tomu v placených výsledcích budeš pouze tak dlouho (nebo krátce), dokud za to budeš ochoten platit. To je hlavní princip. Další rozdíly jsou ještě zajímavější…

Kam se nejvíce upínají zraky uživatelů vyhledávání

Jak dramatické jsou rozdíly? Na první řádek přirozených výsledků se podívá 100 % lidí a 85 % z nich i klikne právě do přirozených výsledků. Naopak na první řádek placených výsledků se podívá jen 50 % osob.

S klesajícími pozicemi se rozdíl ještě zvyšuje. Například na sedmou přirozenou pozici se podívá 50 % a na sedmou placenou pozici už jen 10 % vyhledávajících. Přirozené výpisy jsou také opticky větší, obsahují více textu a jsou proto šest až osmkrát viditelnější!, než výpisy placené.

Neméně důležité je, že placené výsledky se zobrazují u méně než poloviny případů vyhledávání. Navíc, lidé jsou zkušenější a tak stále více zadávají delší slovní spojení, která jsou více konkrétní a inzerce na to méně reaguje.

ppc

Výše uvedená (průměrná, orientační) čísla uvádí Vanessa Fox (autorka Google centrály pro webmastery) ve své knize Marketing ve věku společnosti Google. Tato uznávaná autorka se opírá o data z roku 2005, která vznikla sledováním chování uživatelů vyhledávače Google. Princip ale platí do dnes:

  • Placená inzerce Ti pomůže rychle se dostat na oči a můžeš s její pomocí objevit Tvá nejúspěšnější klíčová slova (Waw!)
  • Chceš-li si utrhnout více pozornosti, zaměř se na budování předních pozic v přirozené části vyhledávání, pomocí nejúspěšnějších klíčových slov, která jsi objevil díky inzerci.
  • Obsaď klíčová slova podle kterých zákazníci hledají informace o tom co poskytuješ.
  • Přirozené výsledky vyhledávání Ti pak dlouhodobě přinesou větší užitek než placené.
  • Pokud je v přirozených výsledcích neprůstřelná konkurence, spusť testovací inzerci a zjisti její návratnost při dlouhodobém použití.

Jak umocnit návštěvnost

Vanesa Fox ještě prozrazuje jeden zajímavý tip, lépe řečeno vliv. Pokud se zobrazí Tvůj odkaz jak v přirozené, tak v placené části vyhledávání, umocňuje se pravděpodobnost, že vyhledávající klikne právě na Tvůj odkaz. Jedním z předpokladů je, že se tím zvyšuje relevance a důvěryhodnost právě Tvého odkazu.

Zkušení marketéři těží právě z tohoto zjištění a používají inzerci současně i tam, kde se jejich stránka již zobrazuje v přirozených výsledcích. A protože většina zákazníků klikne právě na přirozený výsledek, taková inzerce je stojí minimum nákladů.

Lukáš Juhász
Pomáhám firmám a podnikatelům s weby a online marketingem. Jsem full-time specialista na Mioweb, SmartEmailing, FAPI a celý SmartSelling. Jednoduše Ti postavím kompletní základy online prodeje služeb a produktů, posílím brand Tvé company i osobní značky. Rock On!

CHCEŠ I TVŮJ MIOWEB
KONEČNĚ PUSTIT DO SVĚTA?

Komentáře