Film Sociální dilema? Jak zúročit informace z dokumentu v podnikání

Sociální dilema?

Na jednu stranu alarmující dokument, hlavně pro děti, mladistvé a národy. Zásadně se zde zaměřím věcně a stručně, abyste pochopili závěr a možnosti, které vám to přináší. Na základě let práce v online vidím, jak systému pracují. Toto je článek pro podnikatele (konspirace stranou), z dokumentu Sociální dilema totiž vychází pár zásadních věcí a změn pro nás podnikatele.

Pozn.: osobně na sítích závislý nejsem. Prostě na sítě vědomě moc nelezu už pár let. Na online technologiích však závislý jsem, je to moje práce… proto tento článek může být relativně objektivní.

Vědí o nás vše

Facebook, Google, Youtube a další sítě o nás vědí víc než dost, protože vše pečlivě měří (čas zaujetí článkem, fotkou, videem, klikání, scrollování, GPS pozice, spojení s lidmi).. zatím nic nového pod Sluncem.

Neustále testují, na co na nás „zabírá“ (co nás přiměje k akci a udržení pozornosti u obrazovky) – na úrovni jednotlivců a personalizovaného obsahu na míru (jak víte, funguje už dávno, že každý máme svůj obsah). Testování je online marketingu běžná věc – v případě sítí bych to nazval vysokofrekvenční strojové testování. Dat, která testují, jsou zkrátka mraky.

Jaký je za tím cíl?

Jednoduchý. Cílem je prodat naše osobní data a vzorce chování inzerentům, protože jsou dokonalým produktem, který umožňuje přesné cílení na publikum a predikce, jako nikdy v historii. Moje data jsou jim k ničemu, jak je může někdo prodat, na mě to nefunguje, říkáte si. Prostě to funguje tím, že nás to ovlivňuje, stejně jako TV reklama (pro některé firmy dokonce TV reklama funguje lépe a levněji než online). Sítě umí vydělávat peníze tím, že nakupujeme u firem, které na sítích inzerují. Jednoduchý princip za složitým systémem.

Systémy umí rozpoznat „podobně smýšlející lidi“ a díky tomu ještě lépe distribuovat reklamu. Toto je důležité pochopit. Bohužel jako vedlejší účinek vzniká rozpolcení společnosti, protože každý se jen utvrzuje ve své vlastní pravdě a jsou nám servírovány především názory přátel, kteří to mají hozené velmi podobě. To už je dilema.

Vše je jednoduše designované pro dokonalou distribuci reklam, monetizaci, zaujetí a udržení pozornosti, vracení se na sítě. Návyky. Firmy platí za reklamu, diváci jsou přesně cílení, vyhodnocování, neustále testovaní, sdružováni do skupin a tak u těchto firem více nakupují. Systém funguje a kdo ví, jak funguje, je na tom lépe, než nevědomý konzument, souhlasíte?… Zaujal mě citát: Pokud za produkt neplatíte, vy jste produkt. Něco na tom je.

Lákavost, odměny, hormony a návyky

Aplikace jsou navrženy těmi nejlepšími vývojáři – krásně a lákavě, že návykovosti lze těžko odolat. Formou malých odměn, like a buzení zvědavosti, neustálým notifikováním, vyrušováním – a také tím, že po aktualizaci obrazovky vždy objevíte něco nového a zajímavého. Tím vším se podobají hracím automatům (gambleři nehází své výplaty do automatů tak úplně dobrovolně), působí na naše emoce, hormony, na úrovní návyků a těžko se odkládají. Stovky vývojářů denně vymýšlí, jak nás udržet u displejů a doručit ideální obsah a jen tak mimochodem i reklamu. Na druhém konci sedíme my, stále „jen lidé“ a snadno se lapíme do zlozvyků, civění do mobilu a scrollování bez konce……..

Co je fér a kde je příležitost?

Sociální hra není moc fér pro lidi u displejů. Naopak nahrává nám, kteří podnikáme a tvoříme hodnoty pro lidi. Hra je nám takřka nucena monopolem, protože všichni dnes koukají do mobilů víc, než kamkoliv jinam. Náš děda také na mobilu dny netráví, ale chápete pointu.

Víte, kde se v této hře nachází míč a co je dnes tím „míčem“ (pozornost nás, lidí). Získat pozornost je první meta v marketingu. Opakovat poté reklamní sdělení je klíč k zapamatování. Být vidět vícekrát pro získání vztahu/důvěryhodnosti. Následně lze sdělení rozšít ji mezi podobné publikum – multiplikace/páka je další krok. Jak s tímto potenciálem naložíte dál?

Zdůraznil bych ještě testování, facebook/google/youtube stále testují ve vysoké frekvenci, tím se celý systém naučil tomu, co dělá dnes a učí se dál. I my podnikatelé musíme testovat varianty a sítě nám v tom efektivně pomáhají. Testování je tedy základní kámen (nejen) online zaujetí publika, je to na něm přímo postavené.

A co dilema?

Mám dilema a vy? Inzerovat na sítích = investovat do nich, je tak trochu jako kupovat dětem drogy a financovat polarizaci společnosti. Na druhou stranu, nejsem vegan ani aktivista ani nechodím všude pěšky. O to více mi dává smysl věnovat pozornost tomu, aby služby a produkty překonaly svým přínosem svou stopu… sociální, ekologickou, doplňte si sami.

Jak si zvýšit IQ?

Před lety jsem četl v článku mého klienta , o efektivitě a soustředění: Notifikace z aplikací způsobují vyrušování, které snižuje koncentraci a IQ ještě o několik procent více, než kouření trávy. Tuším, že už tehdy jsem si notifikace povypínal, co to šlo. Možná proto mě sítě nechávají chladným uživatelem. Sociální profily ale ještě nerušte – můžou se hodit pro založení a správu vašich reklam. Pokud s tím nemáme dilema.

Chceš spustit online prodej?

Chceš poskytovat služby a produtky a vydělávat online?